W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej informacji o wykorzystaniu plików cookies znajdą Państwo na stronie z regulaminem. zamknij

ŁOŻYSKA, USZCZELNIENIA TECHNICZNE , SIMERING SIMMERINGI , CORTECO , ORINGI

Koszyk

Katalog produktów

Zamówienia

pon-pt
godz. 8-16

Gadu-GaduSkype

Kurierzy

 

Wysyłka

Laroxy

Wyszukiwarka

wymiary: x x

O łożyskach

Podstawowy podział łożysk to: łożyska ślizgowe i łożyska toczne.

W łożyskach ślizgowych powierzchnia czopa wału ślizga się po powierzchni panewki lub bezpośrednio po powierzchni otworu łożyska, dlatego w czasie pracy występuje tarcie ślizgowe. 

W łożyskach tocznych między współpracującymi powierzchniami czopa i łożyska są umieszczone elementy toczne (np. kulki, igiełki, itp.) i wówczas zamiast tarcia ślizgowego występuje tarcie toczne.

Oznaczenia zastosowanych uszczelnień:

Z - blaszka ochronna
2Z - blaszka ochronna z obu stron łożyska
ZN - blaszka ochronna i rowek osadczy na pierścieniu zewnętrznym po przeciwnej stronie niż blaszka ochronna
ZNR - blaszka ochronna i rowek osadczy z pierścieniem osadczym sprężynującym po przeciwnej stronie niż blaszka ochronna
RS - uszczelka gumowa
2RS - uszczelka RS z obu stron łożyska
RSR - uszczelka gumowa o zwiększonej szczelności
2RSR - uszczelka RSR z obu stron łożyska
RSC - uszczelka gumowa dwuwargowa
2RSC - uszczelka RSC z obu stron łożyska
RSG - uszczelka gumowa dwuwargowa bezstykowa
2RSG - uszczelka RSG z obu stron łożyska

Oznaczenia dotyczące koszyka łożyska:

J - koszyk tłoczony z blachy stalowej
Y - koszyk tłoczony z blachy mosiężnej
F - koszyk masywny stalowy
M - koszyk masywny mosiężny
T - koszyk z tekstolitu
TN - koszyk z tworzyw termoplastycznych (poliamidu).
TNG - koszyk z poliamidu wzmocnionego włóknem szklanym


Dla oznaczenia sposobu prowadzenia koszyka stosuje się dodatkowe litery A lub B.

Litera A oznacza, że koszyk jest prowadzony na pierścieniu zewnętrznym.

Litera B oznacza, że koszyk jest prowadzony na pierścieniu wewnętrznym.

Brak dodatkowej litery oznacza prowadzenie koszyka na częściach tocznych
V łożysko z pełną liczbą elementów tocznych (bez koszyka)

Oznaczenia luzu wewnętrznego

C1 - luz mniejszy niż C2
C2 - luz mniejszy niż normalny
C3 - luz większy niż normalny
C4 - luz większy niż C3
C5 - luz większy niż C4

C6 - luz większy niż C5

 

Określenie ABEC [skrót od „Annular Bearing Engineering Commitee”] wraz z numerem (nieparzystym 5, 7, 9) oznacza normę – jakość zastosowanych materiałów, parametry toczenia, stopień dokładności wykonania łożysk. Poszczególne parametry łożyska osiąga się najpierw poprzez segregację kulek (TSUBAKI-HOOVER), pierścieni wewnętrznych i zewnętrznych (FAG, INA, SKF), w końcu użyciem środka do smarowania (CX).

W zasadzie nie można jednoznacznie powiedzieć, że łożysko ABEC 9 jest lepsze od tego z numerem 5. Łożysko ABEC 5 powstało z myślą o konkretnym zastosowaniu w modelu rolek (zwykle chodzi o jazdę rekreacyjną) a np. ABEC 9 – z myślą o innym profilu użytkownika. Można jednak powiedzieć, że im niższy numer tym łożysko jest bardziej siermiężne, ale równocześnie jest zwykle bardziej odporne na zniszczenie mechaniczne, najczęściej nie wymaga serwisowania w przeciwieństwie do wyższych modeli. Kulki w modelach z niższym numerem są wykonane z innej stali, pierścienie są z materiałów bardziej odpornych na zniekształcenia –zwykle nie mają takiego stopnia szczelności na łączeniach jak łożyska ABEC z wyższym numerem; smar wykorzystany w takich łożyskach ma wyższą wartość lepkości i przylegania – wystarcza więc na dłużej i nie jest podatny na wytapianie (wyciekanie) jak w wyższych modelach – jednak cała ta kombinacja powoduje, że okupione jest to tzw. niższym momentem prędkości obrotowej.

Zastosowanie dobrego – właściwego smaru ma kolosalne znaczenie dla jakości łożyska. Dobry smar nie tylko zapewnia zmniejszenie tarcia, obniżając znacząco temperaturę wewnątrz łożyska ale przede wszystkim chroni łożysko przed kurzem czy wilgocią .

Łożyska ABEC z wyższym numerem powinny posiadać wyższy moment prędkości obrotowej, jednak aby utrzymać jego dobre właściwości należy stosować się do zaleceń producenta (przegląd, czyszczenie, smarowanie), w przeciwnym razie łożysko nawet najlepsze się zatrze.

Warto pamiętać iż standard ABEC w rolkach markowych jest nieporównywalnie lepszy od ABEC w rolkach nie markowych, a oznaczenie – wyznacznik normy jest wiarygodny jedynie gdy decydujemy się na najwyższą jakość bez kompromisów. Wybierając łożyska używane lub produkowane przez takie marki jak : TWINCAM, ROLLERBLADE czy K2 mamy gwarancję najwyższej jakości, jednak musimy liczyć się z wyższą ceną ( często komplet łożysk z najwyższej półki jest droższy od kompletu rolek w niszowej firmie czy markecie).

Pozornie tanie łożysko już na starcie jest zdecydowanie gorsze w dodatku słabe komponenty powodują że łożysko rozpada się już po kilku miesiącach a nas czeka dodatkowy wydatek nie wspominając już o bezpieczeństwie użytkowania.

Najlepsze łozyska w naszej ofercie:

CX, KG, MGK, VHX, IMPEX, ACR to marki produkowane w Chinach, DPI łożyska Indyjskie, GPZ łożyska Rosyjskie, URB łożyska Rumuńskie, MPZ łożyska Białoruskie, MGM łożyska Węgierskie, KFŁT, IMPEX łożyska produkowane w Polsce, TIMKEN i NACHI to marki amerykańskie, TIMKEN produkowana między innymi w Polsce, KINEX, ZKL łożyska produkowane na Słowacji, ZVL łożyska produkowane w Czechach, SKF marka Szwedzka, SNR marka Francuskie, FERSA marka Hiszpańska, NSK marka Japońska produkowana także w Sosnowcu, NSK Iskra Kielce produkowana w Kielcach, EZO, NTN, KYK to marki Japońskie, MTM, NTN marki Japońsko Francuskie, DKF, FAG, INA, KFB, KRW to marki Niemieckie,

Łożyska samonastawne dzięki możliwościom projektowania prostych i ekonomicznych łożyskowań, znajdują szczególnie zastosowania w maszynach rolniczych i budowlanych, przenośnikach, maszynach tekstylnych, wentylatorach, urządzeniach stosowanych w przemyśle spożywczym oraz urządzeniach do pakowania. Zespoły łożyskowe z oprawami umożliwiają kompensację większych niewspółosiowości, nie dopuszczają przesuwu osiowego, w wyniku tego nie mogą być stosowane jako łożyska swobodne Występują w szerokim zakresie wymiarowym i konstrukcyjnym dotyczącym zarówno łożysk kulkowych samonastawnych jak i opraw do tych łożysk.

Łożyska kultowe – chyba najczęściej spotykany typ łożysk. Znajdziesz je w urządzeniach codziennego użytku (rtv / agd), rolkach, jak i w bardzo dużych maszynach. Łożyska te mogą przenosić obciążenia promieniowe, jak i osiowe, przy czym zazwyczaj są stosowane w miejscach mniej obciążonych.

Łożyska wałeczkowe są przystosowane do znacznie większych obciążeń niż łożyska kulkowe. Dlaczego? Jak wcześniej zostało wspomniane ich elementem tocznym są wałeczki i to dzięki wałeczkom uzyskuje się znacznie większą tzw. powierzchnię styku (dla wałeczków jest to odcinek, a np. w przypadku kulek jest to tylko punkt). A jak zapewne podpowiada Ci intuicja – im większa powierzchnia styku tym większe obciążenia możne przenieść  dany element (w łożyskach element toczny) – chociażby ze względu na mniejsze zużycie materiału (obciążenie ‘rozkłada się’ na większej powierzchni).

W łożyskach igiełkowych elementem tocznym są igiełki, czyli małe wałeczki (nieprzekraczające 5 mm). Ich dużą zaletą jest wysoka tzw. nośność (jeden z kluczowych parametrów dla doboru łożysk) przy stosunkowo małym rozmiarze (przekroju poprzecznym).  Znajdziesz je w wielu wysokoobrotowych sprzętach AGD i maszynach przemysłu lekkiego.

Łożyska stożkowe doskonale sprawdzają się w maszynach i urządzeniach, w których w miejscu łożyskowania działają siły osiowe i promieniowe. Ich charakterystyczną cechą jest to, ze są łożyskami dzielonymi, dlatego w miejscu zamocowania łożyska te powinny być cały czas ściskane tzw. spoczynkową siłą osiową. Znajdziesz je np. w walcarkach, betoniarkach, samochodach.

Łożyska baryłkowe posiadają elementy toczne w kształcie tzw. baryłek, czyli walców o lekko sferycznych powierzchniach bocznych. Zazwyczaj spotyka się je jako łożyska dwurzędowe lub jednorzędowe. Ich cechą szczególną jest to, że są dostosowane do bardzo dużych obciążeń, przy czym są łożyskami wahliwymi. Ich minusem jest stosunkowo duża masa.